“De koffie staat klaar, de lucht is blauw, dus beste mensen, kom maar gauw.” De statafel op de foto stond er keurig bij en de vrolijk gekleurde thermoskannen stonden keurig in het midden. Alweer een aantal weken geleden zag ik een foto voorbij komen van een bevriende ondernemer. Hij plaatste een foto op Facebook om een extra ochtend openstelling te vieren. Een open deur.

Voorin zijn winkel stond een tafel met blauwe rok en twee thermoskannen. Meer niet. Twee verloren thermoskannen voor een verder lege winkel. Als het ware een stukje moderne kunst. Maar kunstig was het niet, het was eigenlijk heel zielig om de thermoskannen zo te zien. En twee likes onder het bericht. Van hemzelf en zijn vrouw.

Probleem

Onze vriendschap leeft bij de wederzijdse code ons niet met elkaars marketing te bemoeien. We geloven beiden in onze eigen kwaliteiten en wat ik voor een advies ‘durf te vragen’, spaart hij al jaren uit. En ach, zo zijn we voor elkaar ook nog eens bron van inspiratie.

Het idee dat een klant wel binnen komt wandelen omdat er deze ochtend gratis koffie is lijkt mij wat schraal. Als de koffie dan 3 uur gelden gezet is, je zelf moet pakken, en het blijkbaar een heel gebaar is dat er niet voor betaald hoeft te worden; Laat het bakkie dan maar zitten.

Je hoeft een klant geen koffie te bieden in een retail winkel om tot extra verkoop over te gaan. Je hebt geen koffie, of je hebt het altijd. En als je het altijd hebt, zorg dan dat het een automaat is met verse koffie. Een thermoskan en zelf inschenken is echt not-done. Op de meest louche autosloperij in de Randstad krijg je nog koffie uit een automaat.

Als je reclame maakt met koffie uit een thermoskan dan laat je zien dat je een gierige krent bent die eigenlijk helemaal niets extra’s wil doen voor zijn klant. En als je je klant al geen fatsoenlijk bakkie gunt, hoe ga je dan met investeringen en kwaliteit om? Als je meld dat de koffie deze ochtend gratis en lauw is, moet ik als klant dan dankbaar zijn? Of word ik bij elk ander dingetje in de zaak afgezet?

Oja en een lege statafel in een lege zaak is ook niet erg uitnodigend. Is dat niet wat je uit wil stralen? Ik snap dat die foto gemaakt is, vlak voor de zaak openging, maar waarom maak je niet een foto op een ander moment als het wel druk is.

Advies

Je ziet jezelf vaak zoals je over WIL komen, een klant ziet je zoals je ECHT overkomt. Het kan dus nodig zijn om advies van een ander aan te nemen die niet bekend is met jou idee van imago, maar die gewoon zegt wat hij ziet. En leg niet de aandacht bij de zaken die juist normaal zouden zijn voor een klant. Je kwaliteit is altijd goed, koffie is altijd gratis, omruilen mag altijd, tuurlijk bestel je het direct.

Wanneer je als ondernemer denkt dat je moet communiceren over kwaliteit, gratis koffie, goede service en (een klein beetje ruime) openingstijden; dan is dat dus nog niet op niveau. Dit is geen boodschap, maar zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.

Als ondernemer moet je niet hoeven zeggen dat je koffie gratis is en je service goed, of zoek je alleen maar klanten die de koffie komen testen en steeds artikelen terug brengen? Meld het goede en unieke nieuws! Laat de open deuren achterwege!

MDWDV

In de column MDWDV bespreek ik telkens een casus uit mijn dagelijks werk. Een praktijkgeval in merkidentiteit en marketing. De producten of namen zijn gefingeerd, de adviezen des te min. Duidelijke voorbeelden van hoe ik jou verder kan helpen met de bedrijf, je merk en je producten. Spreekt je dit aan, en kan je een goed advies gebruiken? Laat het mij dan weten!
Groeten Peter Heuveling.